03 January, 2012

Het boek der boeken

De Engelse uitdrukking "Don't judge a book by its cover" gaat in dit stukje even niet op. Ik ben vaak gezwicht voor een boek vanwege een schitterende cover. En bijna altijd bleek dat de inhoud in zo'n geval niet onderdeed voor de vorm (maar natuurlijk heb ik ook tal van minder fraaie covers in de kast die absoluut fantastische verhalen bevatten).

Ik ben een boekengek. Al vanaf het moment dat ik simpele tekstjes kon begrijpen was ik 'hooked on books'. De geur van boeken, oud of nieuw, maakt me blij. Ik geef toe, ik heb geen e-reader, maar denk ook niet dat ik die vrijwillig zal aanschaffen. Ik zou het bladeren, de geur en zelfs de ezelsoren eenvoudigweg te veel missen. Gelukkig komen er nog steeds (misschien wel méér) mensen op voor het echte, tast- en bladerbare boek.

De Engelse schrijver Julian Barnes, die in 2011 met zijn roman "Alsof het voorbij is" de Booker Prize won, complimenteerde aan het eind van zijn speech de cover-ontwerper: "Those of you who have seen my book, whatever you may think of its contents, will probably agree that it is a beautiful object. And if the physical book, as we've come to call it, is to resist the challenge of the e-book, it has to look like something worth buying, and something worth keeping. So my final expression of gratitude is to the best book designer in town, Suzanne Dean."

Onlangs kwam ik een artikel op internet tegen over de schrijver, kunstenaar, boekontwerper Warren Lehrer, die een cover-roman heeft gemaakt met de titel: 'A Life in Books: the Rise and Fall of Bleu Mobley'.
De hoofdpersoon is een schrijver die in de gevangenis terug kijkt op zijn leven en zijn carrière. Hij doet dat aan de hand van de 101 boeken die hij heeft geschreven en ontworpen.

Het boek schijnt naast die 101 covers èn titels een fantastische verzameling aan verhalen en fragmenten te bevatten. Vooralsnog is A Life in Books nog meer een installatie dan een publicatie. Het wachten is op een uitgever die het 'boek' die het aandurft dit werk op de pers te leggen... Ik zal 't zeker kopen.

Maar aardig voor wie toch liever z'n e-reader, tablet of smartphone gebruikt: Lehrer werkt momenteel aan een iPad/tablet-versie van 'A Life in Books' die animaties, video-performances van fragmenten en andere interactieve onderdelen zal bevatten.




Warren Lehrer performs excerpts from Bleu Mobley from EarSay Inc on Vimeo.


Update
16 april 2012: Ook aardig om te lezen is het artikel 'Has Kindle Killed the Book Cover?'  van  Betsy Morais voor The Atlantic.